NUANSA TASAWUF IMAM LAPEO DALAM KALINDAQDAQ MANDAR: KAJIAN HERMENEUTIKA

Zainuddin Hakim

Abstract


This writing discusses about Mandar literary work, called kalindaqdaq especially kalindaqdaq which is much influenced by sight of Islamic mysticism literary. Islamic mysticism known widely in Mandar society is Imam Lapeo mysticism. It is analyzed using hermeneutic theory. The analysis aims at explaining two things, the meaning of word in line and of line in kalindaqdaq stanga (poetry), and mysticism shades in kalindaqdaq. The analysis is done using descriptive method and library research technique. The analysis shows that each stanga of kalindaqdaq poetry has unified meaning with the shades of Imam Lapeo mysticism.

 

Abstrak
Tulisan ini membahas karya sastra Mandar, yaitu kalindaqdaq khususnya kalindaqdaq yang mengandung wawasan sastra sufi atau tasawuf. Tasawuf yang dikenal luas di kalangan masyarakat Mandar adalah tasawuf Imam Lapeo. Data Tulisan ini dianalisis dengan teori hermeneutika. Tujuan kajian ini direalisasikan dalam dua hal, yakni makna kata dalam larik, dan larik dalam bait kalindaqdaq(puis'i) serta nuansa tasawuf Imam Lapeo dalam kalindaqdaq. Kajian dilakukan dengan metode deskriptif, dengan teknik kajian pustaka. Realitas kajian menyatakan bahwa setiap bait puisi kalindaqdaq memiliki makna yang utuh dengan nuansa tasawuf Imam Lapeo


Keywords


mysticism shades; Imam Lapeo; kalindaqdaq of Mandar; nuansa tasawuf; Imam Lapeo; kalindaqdaq Mandar

Full Text:

PDF

References


Djadjasudarma, T. Fatimah.1993. Metode Linguistik;Ancangan Metode Penelitian dan Kajian. Bandung : PT.Eresco.

Drajat Zakiah., et al. 1981. Pengantar Ilmu Tasawuf. Sumatra Utara: Proyek Pembinaan Perguruan Tinggi Agama IAIN.

Hadi W.M., Abdul. 1999.Kembali ke Akar Kembali ke Sumber; Esai-esai Sastra Profetik dan Sufistik. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Jannah, Hariratul. 2005. "Analisis Hermeneutika Transendental Atas Puisi William Black 'Poison Tree' "Dalam jurnal Tamaddun Vol. I nomor 2.

Jerniati. 2009. "Pola Bunyi dan Diksi dalam Kalindaqdaq Mandar: Suatu Kajian Stilistika" Indonesia". Dalam Bunga Rampai No. 18 Makassar: Balai Bahasa.

Masdiana.1994. "K.H. Muhammad Tahir Imam Lapeo dan Paham Tasawuf dan Tarekatnya". Skripsi Fakultas Ushuluddin IAIN Ujungpandang.

Mulyati, Sri. 2006. Tasawuf Nusantara Rangkaian Mutiara Sufi Terkemuka. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Muthalib, Abdul., dan Zain Sangi. 1991. Puisi Kalindaqdaq Mandar. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.

Naim, Muh. Yusuf., dan Muh. Natsir. 2007. Aja,ran Ima.m Lapeo. Makassar: Pustaka Refleksi.

Palmer, Richard E. 2005. Hermeneutika: Teori Baru Menegenai Interpretasi. Penerjemah Masnur Hery dan Damanhuri Muhammad. Yogyakarta:Gadjah Mada University Press.

Pike, K.L. 1992. Konsep LinguistikPengantar Teori Tagmemik. Diterjemahkan oleh Kenjanawati Gunawan. Jakarta:PT Gelora Aksara Pratama.

Pradopo, Rachmat Djoko. 2005. Pengkajian Puisi: Analisis Sastra dan Analisis Struktural dan Semiotik.Yogyakarta:Gadjah Mada University Press.

Zahri, Mustafa. 1998. Kunci Memahami Ilmu Tasawuf. Surabaya: PT. Bina Ilmu.

Zaini, M. Fudoli. 2000. Sepintas Sastra Sufi; Tokoh dan Pemikirannya. Surabaya: Risalah Gusti.




DOI: http://dx.doi.org/10.26499/sawer.v18i1.332

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Zainuddin Hakim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SAWERIGADING INDEXED BY:

 Google Scholar Indonesian Scientific Journal Database (ISJD) WorldCat 

 crosreff 

________________________________________________________________________________

@2016 Sawerigading, Balai Bahasa Prov. Sulawesi Selatan dan Prov. Sulawesi Barat. Powered by OJS  ©Designed by donz

 Image and video hosting by TinyPic