PENINGKATAN MEMBACA PEMAHAMAN CERITA FANTASI SISWA SMP MELALUI PENGGUNAAN MEDIA FILM ANIME SUBTITLE BAHASA INDONESIA (Improvement of Reading Comprehension of Fantasy Stories for Junior High School Students Using Anime Films Media with Indonesian Subtitles)

Rina Andriani

Abstract


This study aims to determine the difference in the improvement of reading comprehension of fantasy stories on junior high school students between the experimental class using animated subtitle  Indonesian language film media and the control class using conventional learning. The research method used is an experimental method, with a non-equivalent control group design. The subjects of this study were class VII–H as the experimental class and class VII–D as the control class at one of the junior high schools located in Bandung for the 2020-2021 academic year. The results showed that there was a significant difference between the average value of the experimental class which was higher than the control class and the normalized gain test t count of 2.13 and t table of 1.69 with df = 32, because t count > t table then H0 is rejected or H1 is used so that it can It is concluded that the use of Indonesian language anime film media is effective in increasing the ability to read and understand fantasy stories for junior high school students compared to conventional learning.


Keywords


fantasi stories; reading comprehension; film anime

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2014). Desain sistem pembelajaran dalam konteks kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Anderson, LW. dan Kratwohl, DR. (2010). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan assesmen (Revisi taksonomi pendidikan Bloom). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Andriani, R (2021). Pembelajaran Literasi Digital. Bandung: CV Dida.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, azhar (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Azwar, S. (1995). Sikap manusia teori dan pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bahar, A. (1994). Profil keterampilan proses IPA yang dimiliki siswa dan hubungannya dengan pertanyaan guru dalam proses belajar mengajar. Tesis Magister PPS IKIP Bandung. Bandung: tidak diterbitkan. Baldridge, KP. (1979). The seven reading strategies. Connecticut: Baldrige Reading Instruction Materials. Inc.

Beetlestone, F. (2012). Creative learning: strategi pembelajaran untuk melesatkan kreatifitas siswa. Bandung: Penerbit Nusa Media.

Brown, HD. (2007). Prinsip pembelajaran dan pengajaran bahasa (terjemahan). Jakarta: Kedutaan Besar Amerika Serikat.

Ireng,, R dkk (2019). Analisis Struktur Teks Cerita Fantasi pada Siswa SMP. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/3627/pdf

Juliarta, M dkk (2020) Meningkatkan Kemampuan Mengidentifikasi Teks Cerita Fantasi Siswa Kelas VII-D Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Tabanan https://jurnal.ikipsaraswati.ac.id/index.php/mahasisya-pendidikan/article/view/128

Lindawati (2021). Penggunaan Media Video Negeri Dongeng dalam Pembelajaran Cerita FANTASI di Kelas VII A SMP Negeri 3 Sapeken. Repositori Undiksa: Tesis di akses pada https://repo.undiksha.ac.id/9931/.

Marlina, E (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning Berbantuan Aplikasi Sevima Edlink. Jurnal Padegogik vol.3 no.2. https://jurnal.unai.edu/index.php/jpd/article/view/2339.

Marlina, E (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Circle Learning Berbasis Video terhadap Kemampuan Literasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Colase https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/9656/0.

Marlina, E (2021). Pembelajaran Matematika melalui Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika melalui Membaca, Menulis dan Mengkomposisikan (3M). Bandung: CV Media Cendekia Muslim.

Ruseffendi.E.T. (1993). Statistika Dasar untuk Penelitian Pendidikan. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Ruseffendi.E.T. (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Sukmawati, B (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Media STRIP Story pada Siswa IX-E SMP Negeri 3 Masbagik. Jurnal Pendidikan Sosial Vol.01 No.03.

https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara.

Sumadoyo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pengajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tarigan (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.




DOI: https://doi.org/10.26499/sawer.v28i1.999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 SAWERIGADING

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SAWERIGADING INDEXED BY:

 Google Scholar Indonesian Scientific Journal Database (ISJD) WorldCat 

 

________________________________________________________________________________

@2016 Sawerigading, Balai Bahasa Prov. Sulawesi Selatan dan Prov. Sulawesi Barat. Powered by OJS  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.