PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEKS FABEL BERMUATAN KEARIFAN LOKAL UNTUK PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA (Development of Fables Text Teaching Materials with Local Authenticity for Indonesian Language Learning)

Suherli Kusmana, Indrya Mulyaningsih, Maman Suryaman, Aji Septiaji

Abstract


Abstract
The availability of fables text teaching materials that contain local wisdom is still limited. This study aims to provide alternative teaching materials as character education by utilizing learning technology. This research is development research conducted from January to June 2020 in junior high schools (SMP) in Regency of Indramayu, Cirebon and city. The researched through the stages of analyzing the needs of teaching materials with character education, collecting, selecting, and analyzing fable texts from the student’s cultural environment and students’ psychological development. Data collected through interviews, observation, and document analysis. The validity of the data is done through expert judgment. Data were analyzed using this analysis. The results showed that fable texts containing local wisdom could be used as character education. The visual presentation of teaching materials is more attractive and effective in improving character education for students.

 

Abstrak
Ketersediaan bahan ajar teks fabel yang bermuatan kearifan lokal masih terbatas. Penelitian ini bertujuan memberi alternatif bahan ajar pendidikan karakter dengan memanfaatkan teknologi pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang dilakukan pada bulan Januari sampai Juni 2020 di SMP se-Kabupaten Indramayu, Kota Cirebon, dan Kabupaten Cirebon. Penelitian dilakukan secara bertahap dengan menganalisis kebutuhan bahan ajar yang bermuatan pendidikan karakter, mengumpulkan, menyeleksi, dan menganalisis teks fabel dari lingkungan budaya siswa dan yang sesuai dengan perkembangan psikologis siswa. Data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan analisis dokumen. Keabsahan data dilakukan dengan cara penilaian pakar. Data dianalisis dengan menggunakan analisis isi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teks fabel yang bermuatan kearifan lokal dapat digunakan sebagai pendidikan karakter. Penyajian bahan ajar secara visual lebih menarik dan efektif dalam meningkatkan fungsi pendidikan karakter kepada siswa.

 


Keywords


teaching materials; fables text; Cirebon; Indramayu; coastal local wisdom;bahan ajar teks fabel; pendidikan karakter

Full Text:

PDF

References


Amir, M. (2018) Language Learning Strategies Used By Junior High School Efl Learners. LLT Journal. Vol. 21. April 2018. https://e-journal.usd.ac.id/ index.php/ LLT/article/view. DOI: doi.org/10.24071/llt.2018.210110

Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2005). What Works in Character Education: A Research-driven Guide for Educators. Washington, DC: Character Education Partnership.

Borg, W.R., & Gall, M.G. (1989). Educational Research: An Introduction (5th ed.). New York: Longman

Budi, J. S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Teks Dongeng Berbasis Kearifan Lokal Malang untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. NOSI, 6(1), 1-11.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2009). The Systematic Design of Instruction. Upper Saddle River, NJ: Merrill.

Du Toit, C. (2014). Towards a Vocabulary for Visual Analysis: Using Picture Books to Develop Visual Literacy with Pre-Service Teachers. Mousaion.Vol. 32 (2).

Fauzi, A. (2011). Pintar Bahasa Indonesia Pengetahuan Sastra dan Tata Bahasa. Bandung: Mahir Sindo Utama.

Febriani, M. (2015). Pengembangan Buku Pengayaan Apresiasi Dongeng yang Bermuatan CLIL bagi Peserta Didik SD Kelas Tiga‖. Seloka. Volume:4, (1). Diakses 11 September 2015 dari: http://journal.unnes.ac.id/ sju/index.php/seloka.

Galanaki, E. P.(2012).The Imaginary Audience and the Personal Fable: A Test of Elkind‘s Theory of Adolescent Egocentrism. Scientific Research. Diakses pada tanggal 21 Februari 2017: Volume: 3, (6,457-466). http://www.SciRP.org/journal/psych.

Hana, J. (2011). Terapi Kecerdasan Anak dengan Dongeng. Yogyakarta: Berlian Media.

Harmawati, H. (2018). Kemampuan Menganalisis Struktur Fabel Siswa Kelas Viii SMP Negeri 5 Baebunta Kabupaten Luwu Utara. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 2(2).

Harsiati, T. (2006).Bahasa Indonesia Berdasarkan Kurikulum 2013: Buku untuk Siswa SMP/MTs. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Honig, W. (1987). Last Chance for Our Children, Addison-Wesley, Reading, MA.

Hustarna, H.& Melati, M. (2019). Developing A Teaching Material Prototype for Linguistics Description of English Course. International Journal of Language Teaching and Education. Juli 2019, Volume3, Issue 1. https://online-journal.unja. ac.id/IJoLTE/article/view/7241/4600.

Isnatun, S & Umi F. (2013).Mahir Berbahasa Indonesia. Buku Pendamping untuk Siswa Kelas VIII SMP. Bandung: Yudistira.

Kamil, G. (2015). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Sosiologi. TINGKAP Vol. XI No. 1

Kemenko Kesra RI. 2010. Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa. Jakarta.

Koltay, T. (2011). The Media and The Literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. https://doi.org/10.1177%2F0163443710393382

Kristiyani, C. (2018). Materials and (Language) Learning Environment Based On Montessori Concepts. LLT Journal. Vol. 21. April 2018. https://e-journal.usd.ac.id/index.php/LLT/article/view. DOI: doi.org/10.24071/llt.2018. 210105.

Kurnia, N., Wendratama, E., Adiputra, W. M., & Poerwaningtias, I. (2019). Literasi Digital Keluarga: Teori dan Praktik Pendampingan Orangtua terhadap Anak dalam Berinternet. UGM PRESS.

Kusmana, S. (2017). Pengembangan Literasi di Pendidikan Dasar dan Menengah Jurnal Diglosia Unma. Vol 1/26 Maret 2017.

Kusmana, S., Jaja, W.,&Sumiati. (2019) Developing BiographyText Teaching Materials Based On Author Experience. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 301. Maret 2019. DOI: https://doi.org/10.2991/icla-18.2019.110

Kusmana, Suherli and Jaja, Jaja (2019) Study of Legends and Folklores as Efforts to Develop Instructional Materials in High Schools. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. International Symposium on Social Sciences, Education, and Humanities. Volume: 306. Maret 2019.DOI: https://doi.org/10.2991/isseh-18.2019.54

Kusumohadi, Cynthia, D., Obed, B. W.,& Aniendya, C. (2013). Perancangan Buku Cerita Fabel yang Mengajarkan Tata Krama untuk Anak Usia6–8 Tahun. Jurnal DKV Adiwarna, Universitas Kristen Petra. 5 Februari 2017: Voume 1, (2). DOI:http://studentjournal.petra.ac.id/.

Maunah, B. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, (1).

Mbulu, J. & Suhartono. (2004). Pengembangan Bahan Ajar. Malang: Lab. TP UM.

Munir, (2017). Pembelajaran Digital. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Narvaez, D. (2002). Does Reading Moral Stories Build Character?. Educational PsychologyReview,14(2),155-171.https://doi.org/10.1023/A:101467462 1501

Nash, R. J. (1997). Answering the" Virtuecrats": A Moral Conversation on Character Education. Advances in Contemporary Educational Thought Series, Volume 21. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027.

Nojeng, A., Jufri J., &Daeng, K. (2017) A Study of Values of Royong Verses and Their Implementation in Local Content Learning. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 8, No. 6, pp. 1135-1140, ISSN 1798-4769, November 2017 DOI: http://dx.doi.org/ 10.17507/jltr.0806.14

Nurhaida, I., Agus, S., Bakri, S., Wiranata, G. A. & Pairul, S. (2011). Pengembangan Komik Fabel untuk Media Komunikasi dan Suplemen Pendidikan Lingkungan dalam Rangka Kampanye Pelestarian Keanekaragaman Hayati di Kawasan Penyangga Taman Nasional Way Kambas-Lampung. Jurnal Bumi Lestari, Universitas Udayana. Diaskses pada tanggal 23 Januari 2017: Volume 11 (2), Agustus 2011, (331-345). http://jurnal.pdii.lipi.go.id/index.php/Search.html.

Opara, J. A., & Oguzor, N. S. (2011). Inquiry instructional method and the school science curriculum. Current Research Journal of Social Sciences, 3(3), 188-198.

Prancisca, S.,& Rizqi, M.A. (2018) Listening Class And Moral Education. Language and Language Teaching Journal. Vol. 21. April 2018. http://e-journal.usd.ac.id/index.php. DOI: doi.org/10.24071/llt.2018. 210108

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

RI, P. B. D. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdiknas.

Rokhman, F., Hum, M., & Syaifudin, A. (2014). Character Education For Golden Generation 2045 (National Character Building for Indonesian Golden Years). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1161-1165. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.197

Sormin, S. A., Siregar, A. P., & Priyono, C. D. (2019). Konsepsi Literasi Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Di Era Disruptif. Seminar Nasional Sejarah ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang. https://doi.org/10.31227/osf.io/bxskc

Sugiarto, E. (2010) Mengenal Sastra Lama: Jenis, Definisi, Ciri, Sejarah, dan Contoh. Yogyakarta: Penerbit Andi Offset.

Sugihastuti. (2013) (Cetakan Ketiga). Tentang Cerita Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Sukmadinata, N. S. (2012) Metode Penelitian Pendidikan: Penelitian Memberikan Deskripsi, Eksplanasi, Prediksi, Inovasi, dan juga Dasar-dasar Teoretis bagi Pengembangan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sulandari, N., Suwignyo, H., & Hasanah, M. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Membaca Teks Dongeng untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1132-1140.

Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tanase, D. (2015). Specific Criteria in Selecting Input Materials for Teaching the Language of Product Description. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 192, 543-546.




DOI: https://doi.org/10.26499/sawer.v27i1.894

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 SAWERIGADING

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SAWERIGADING INDEXED BY:

 Google Scholar Indonesian Scientific Journal Database (ISJD) WorldCat 

 

________________________________________________________________________________

@2016 Sawerigading, Balai Bahasa Prov. Sulawesi Selatan dan Prov. Sulawesi Barat. Powered by OJS  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.