KOHESI GRAMATIKAL DALAM PARAGRAF BAHASA INDONESIA KARANGAN SISWA SMUN TAKALAR

Jerniati I.

Abstract


This writing discusses about discourse or paragraph in Indonesian language writing of SMUN Takalar student. The writing is analyzed using grammatical cohesion theory including reference, substitution, conjunction, and elicitation. This analysis is aimed at knowing the comprehension of students's writing in the use of cohesive paragraph. The analysis is descriptive method, field and library research are done. Analysis reality states that the four cohesion grammatical tools are found in student's writing. Yet, those still cannot play its function well as the paragraph unifier or cohesive discourse.

 

Abstrak
Tulisan ini membahas mengenai wacana atau paragraf dalam karangan bahasa Indonesia siswa SMUN Takalar. Karangan tersebut dianalisis dengan teori kohesi gramatikal meliputi referensi, substitusi, konjungsi dan pelesapan..Tujuan kajian ini untuk mengetahui keterbacaan karangan siswa dalam penggunaan paragraf yang kohesif. Kajian dilakukan dengan metode deskriptif, dengan teknik kajian lapangan dan pustaka. Realitas kajian menyatakan bahwa keempat piranti kohesi gramatikal itu, semuanya ada dalam karangan siswa. Namun, belum semuanya dapat memerankan fungsinya dengan baik sebagai pengutuh paragraf atau wacana yang kohesif.dalam karangan siswa.


Keywords


grammatical cohesion; paragraph; Indonesian language; student's writing ; kohesi gramatikal; paragraf; bahasa Indonesia; karangan siswa

Full Text:

PDF

References


Alwi, Hasan, et al. 2003. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Arifin, Zainal, dan Hadi. 2001. 1001 Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Akademik Pressindo.

Baryadi, Praptomo. 1990. "Teori M.A.K. Halliday dan Ruqaya Hasan dan Penerapannya untuk analisis Wacana Bahasa Indonesia" dalam Gatra Tahjun IX Edisi Khusus. Yogyakarta: JBSI, FPBS IKIP Sanata Dharma.

Brown, Gillian dan George Yule. 1996. Analisis Wacana: Discourse Analysis. (Penerjemah: I Soetikno). Jakarta: PT Gramedia.

Djadjasudarma, T. Fatima. 1993. Metode Linguistik: Ancangan Metode Penelitian dan Kajian: Bandung: PT Breco.

Halliday, M.A.K. dan Rugaiya Hasan. 1976. Cohesion in English. London: Longan.

Lubis, A. Hamid Hasan. 1993. Analisis Wacana Pragmatik.Bandung:Angkasa.

Manuputty, David G., et al. 2006. "Kemampuan Menulis Siswa SD di Kota Makassar". Laporan HasilBahasa Ujungpandang.

Ramlan, 1984. Berbagai Pertalian Semantik Antarkalimat dalam Satuan Wacana Bahasa Indonesia. Yogyakarta:: Lembaga Penedidikan UGM.

Sugono, Dendy. 1997. Berbahasa Indonesia dengan Benar. Jakarta: Puspa Swara.

Tarigan, Hanri Guntur. 1987. Pengajaran Wacana: Bandung: Angkasa.

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. 2008. Ka.mus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Tim Penyusun Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. Depdikbud.

Widdowson, H.G. 1978. Teaching Languarge as Communication. Oxford: Oxford University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.26499/sawer.v17i1.323

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 SAWERIGADING

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

SAWERIGADING INDEXED BY:

 Google Scholar Indonesian Scientific Journal Database (ISJD) WorldCat 

 

________________________________________________________________________________

@2016 Sawerigading, Balai Bahasa Prov. Sulawesi Selatan dan Prov. Sulawesi Barat. Powered by OJS  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.